Mielipidekirjoitus Sipoon Sanomissa 8.10.2020
Poliittista MAL-peliä valtuustossa
MAL-sopimuksen (maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen) hyväksymiseen Sipoon valtuustossa 5. lokakuuta liittyy erikoisia piirteitä, jotka eivät anna hyvää kuvaa sipoolaisesta päätöksentekokulttuurista.
Valtuuston esityslistalle oli tuotu punnittu ja kunnanhallituksen jo hyväksymä lausunto, jossa maankäytön, asumisen ja liikenteen kannalta strategisesti merkittävimpänä hankkeena painotettiin Kerava-Nikkilä-rataa. Lausunnossa mainittiin raideliikenteen kehittämisen rinnalla myös joukkoliikenteen vetovoimaisuus.
Juuri tästä syystä Sipoon vihreä valtuustoryhmä olisi ollut valmis hyväksymään lausunnon, jonka viimeisessä kappaleessa suhtaudutaan kriittisesti ruuhkamaksuihin. On realismia myöntää, että julkinen liikenne ei vielä toimi Sipoossa riittävän hyvin, ja siksi moni joutuu turvautumaan omaan autoon.
Yllättäen valtuuston puheenjohtaja Heikki Vestman (kok.) veti hihasta ehdotuksen, josta MAL-lausunnon alkuosan keskeiset periaatteet poistettiin tyystin.
Riisutussa lausunnossa oli jäljellä enää vain se, ettei Sipoon valtuusto hyväksy ruuhkamaksuja. Äänestyksen jälkeen lakoninen malli voitti pohjaesityksen.
On ikävää, että ruuhkamaksujen tyrmäyksestä aktiivisesti tiedottanut valtuuston puheenjohtaja Heikki Vestman on käyttänyt Sipoon vihreitä käsikassarana valtakunnanpolitiikassa.
Kontekstista irroitettu ruuhkamaksukritiikki ei ole koko totuus.
Vestmanin tiedote ei sen koommin kerro minkälaista keskustelua valtuustossa asiaan liittyen käytiin. Vihreä ryhmä korosti, miten tärkeää on tehdä aktiivisia toimia päästöjen vähentämiseksi ja kehittää joukkoliikennettä kestävänä, aidosti houkuttelevana vaihtoehtona.